Cine este Acarul Păun? De unde ne-am luat de folosim această expresie când facem referire la cineva care a ajuns să fie învinuit pe nedrept spunând „Săracul… A ajuns Acarul Păun”? Până la urmă, cine era acest Păun? E simplu de explicat. Mai complicat e că, din câte-mi dau seama, omul chiar a fost acuzat pe nedrept și a fost scos țap ispășitor.
Povestea-i în felul următor. Pe la începutul secolului XX s-a întâmplat un accident feroviar pe ruta Ploiești – Buzău, mai exact în stația Vintileanca. La acea vreme ancheta l-a scos vinovat pe Ion Păun, acarul de stație, iar adevărații vinovați au fost scoși de sub acuzație exact la fel cum se întâmplă cu unii în zilele noastre. Pe scurt, trenul accelerat 701 s-a ciocnit cu un marfar staționat în gara Vintileanca. Din cauza câtorva minute de întârziere, mecanicul de la acea vreme, George Georgescu, a mărit viteza și, fiind dirijat greșit pe o altă linie, s-a ciocnit cu ultimul vagon al marfarului despre care vă spuneam mai devreme.
Și-au început anchetele… Cine s-ar fi putut face vinovat?! Gheorghe Drăgoi, adică șeful stației Vintileanca? N-avea cum. Era chiar pasagerul acelui tren accelerat. Și cum acea gară nu era Gara de Nord București cine a urmat la rând? Evident, acarul de la acea vreme, Ion Păun. Se mai spune că acarul a dispărut imediat după accident scunzându-se la Mizil. Însă, la vreo cinci zile după eveniment, s-a predat și a fost închis pe toată durata procesului, ulterior executând și câțiva ani de închisoare.
Presa acelei vremi a simțit că ceva nu este în regulă declanșând o adevărată campanie legat de acest caz. Au început cu ministrul comunicațiilor de la acea vreme, Traian Moșoiu, și au terminat cu întregul guvern. Și totul a plecat de la faptul că ministrul a încercat să găsească foarte repede un vinovat pe care să-l „pună pe tavă” familiilor care și-au pierdut rudele în acel accident, chiar dacă Ion Păun s-a predate și a participat chiar la reconstituiri.
Oricum, cred că e destul de greu de stabilit vinovatul acelui accident feroviar. Și nu știu cât e de adevărat, dar, în căutările mele, am găsit următoarea chestie. Se spune că în 1974 ziaristul Marcus Mincu, însoțit de Paul Antonescu, șeful gării Vintileanca, a încercat să facă o reconstituire a tragediei. Și, printre altele, au discutat și cu Ion Visoiu, colegul de tură al acarului Păun și cel care se se afla în gară, la serviciu, în ziua tragediei. Cuvintele acestuia au fost „De ce nu m-ați chemat atunci?! Aveam atâtea să vă spun…” Întrebările curgeau iar una dintre ele a fost “Bine, dar care a fost vina lui Paun? De ce nu a scos capul pe fereastra cabinei sa vada daca gararea s-a facut complet?” Iar Visoiu a spus „Cum să scoată capul dacă el nici nu era în cabină?!. Era la păscut cu vaca șefului…”
Închei spunându-vă că nimic nu s-a schimbat. Aveți grijă, oameni buni… Aveți grijă să nu deveniți un al doilea Acar Păun! Pentru că, dacă nu sunteți atenți, cei care sunt deasupra voastră (ierarhic vorbind) vor fi „iertatați”, iar pentru greșelile și matrapazlâcurile lor veți plăti voi, oameni simpli, oameni nevinovați.