Până la urmă, ce sunt anvelopele? Aşa cum mulţi zic, reprezintă partea neagră a unei maşini. Dar mai sunt şi acele patru bucăţi de cauciuc cât palma, care ne duc şi ne aduc acolo unde avem nevoie. Evident, împreună cu toate sistemele de siguranţă de pe o maşină. Partea mai rea e că nu toţi conştientizăm ce înseamnă o anvelopă. Nu toţi înţeleg că o anvelopă influenţează atât aderența, cât şi ceva la partea de control a unei maşini. Nu ne alegem anvelopele potrivite, căutăm să fie cât mai ieftine, tragem de ele cât putem, mai mult, sunt unii care, din cauza legislaţiei privin obligativitatea pneurilor de iarnă în anotimpul rece, nici nu le mai înlocuiesc. Pentru că ar însemna să-şi cumpere două rânduri (iarnă/vară). Într-adevăr, cheltuială dublă, numai că, aşa cum şi anvelopele de iarnă îşi fac treaba iarna, cam la fel e şi cu cele de vară, vara. Şi de ce nu e bine să folosim anvelopele de iarnă pe timp de vară, o să încerc să vă explic mai jos.
Sunt mai multe motive pentru care oamenii aleg să folosească pneurile de iarnă şi vara. În primul rând, aşa cum vă spuneam, din cauza lipsei banilor. Dacă-i mai întrebi, mulţi îţi vor mai spune că o problemă e şi locul în care ar putea să le depoziteze pe cele de iarnă. Nu în cele din urmă, sunt chiar şi oameni comozi sau ocupaţi, care-ţi vor spune că nu au avut timp să meargă la un service, sau că au uitat. Ei bine, toţi aceştia nu înţeleg un singur lucru: folosirea anvelopelor potrivite, în funcţie de condiţiile meteo, duce la siguranţă.
Sigur, pentru ei, constructorii de anvelope au rezolvat oarecum problema: au făcut pneurile All-Season (sau All-Weather). Şi spun că au rezolvat-o oarecum, tocmai pentru a veni în ajutorul tipurilor de oameni despre care vă povesteam mai sus. Numai că, specialiştii spun că aceste anvelope nu se comportă asemănător celor “dedicate”. Mai pe înţelesul tuturor, e un fel de “doi în unu’”, dar care nu-ţi oferă siguranţa pe care o poate oferi o anvelopă de iarnă (iarna) şi una de vară (vara). De aceea, până la urmă, chiar şi constructorii de cauciucuri vă vor recomanda pneurile dedicate.
Există oameni care consideră că, dacă anvelopele lor funcţionează perfect iarna, de ce n-ar face-o la fel de bine în toate anotimpurile anului? Nimic mai greşit. De ce nu ar trebui să folosim anvelopele de iarnă în anotimpul călduros? Există mai multe motive. Primul ar fi faptul că anvelopelor de iarnă nu le place căldura. În mers, există posibilitatea să se piardă presiunea din anvelope, acest lucru putând duce chiar la explozie. Un alt motiv ar fi aderenta. O anvelopă care pierde presiune nu mai are, evident, aceeaşi aderentă ca una care funcţionează la parametri normali.
În căutările mele, am găsit o comparaţie destul de interesantă. Un Chevrolet Cruze echipat cu anvelope de iarnă, la o viteză de 100 km/h, pe o şosea uscată şi la temperaturi normale (vara), a avut nevoie de 7.3 metri în plus pentru a opri, comparativ cu aceeaşi maşină încălţată cu anvelope all-season. În cadrul aceloraşi teste, pe o şosea udă, la aceeaşi viteză, maşina a avut nevoie de 9.4 metri în plus pentru a opri. O să întrebaţi “Bun, am văzut ce se întâmplă vara. Dar iarna?” Ei bine, pe o şosea îngheţată, la o viteză de 16 km/h, în cazul unei maşini încălţate cu pneuri de iarnă, distanţa de frânare este cu cel puţin 2 metri mai mică decât în cazul anvelopelor all-season sau a celor de vară.
Am avut ocazia să văd ce înseamnă cursul Defensive Driving în cadrul Şcolii de pilotaj Titi Aur, curs pe care, de altfel, vi-l recomand din toată inima. Aveţi multe de învăţat mergând la acest curs. Haideţi să vedem puţin ce se întâmplă. Există un “punct” pe termometru. O barieră… Acea barieră este exact la 7 grade Celsius. Ca să înţelegeţi, sub 7 grade o anvelopă de vara nu va mai face fată aşa cum trebuie, iar la peste 7 grade Celsius, o anvelopă de iarnă nu mai lucrează la parametri normali. La fabricarea fiecărei anvelope, în funcţie de anotimpul pentru care e destinată, se folosesc compuşi diferiţi, tocmai pentru ca acea anvelopă să se comporte cum trebuie şi să ofere cea mai bună siguranţă. Spre exemplu, la sub 7 grade, o anvelopă de vară începe să piardă din aderență, cauciucul devenind dur. Şi dacă mai punem în calcul şi o şosea îngheţată… Iar la peste 7 grade, o anvelopă de iarnă devine moale, elastică.
Există anvelope dedicate pentru noroi. Sunt acelea cu mici crampoane, dar cu spaţiile dintre crampoane relativ mari. Şi ştiţi de ce? Tocmai pentru ca anvelopa să nu se încarce în rulare, să poată arunca acel noroi şi aderenţa să fie cât mai bună. Ei… nu la fel trebuie să fie şi în cazul anvelopelor de iarnă. Acum, v-aţi întrebat vreodată de ce pe o anvelopă de iarnă există canalele mai mici şi mai adânci decât în cazul celor de vară? Mie mi-a explicat pilotul Silviu Moraru în cadrul cursului despre care vă ziceam mai devreme, iar eu o să vă povestesc vouă. 🙂
Cu toţii aţi făcut măcar o dată un bulgăre de zăpadă, aşa-i? Dar după ce l-aţi făcut, aţi încercat să-l forfecaţi, să-l rupeţi cu palma în două ca şi cum l-aţi tăia? Merge? Vă spun eu: nu! Sau foarte greu. De ce? Pentru că aderența zăpadă pe zăpada este foarte bună. Da, aţi înţeles bine… O anvelopă de iarnă trebuie să reţină zăpadă în momentul în care maşina rulează. Aderenţa la care ne aşteptam nu este cea cauciuc pe zăpadă, ci cauciuc care reţine zăpadă pe zăpadă. Şi da, aţi înţeles la fel de bine, o anvelopă de iarnă care, în momentul în care aţi oprit, nu mai e încărcată cu zăpadă, nu mai este o anvelopă bună. Nu va mai oferă aderența dorită. Trebuie schimbată. Interesant, nu?
Acum să nu înţelegeţi că anvelopele de iarnă sunt bune doar pentru zilele în care avem şoselele pline de zăpadă. Ele oferă aderenta şi pe şosea uscată, dar doar atunci când afară avem temperaturi scăzute. Dacă temperatura a crescut peste 7 grade, s-a terminat. Anvelopele de iarnă trebuie înlocuite cu cele de vară. De ce? Exact ce vă spuneam mai sus: la temperaturi mari anvelopele de iarnă se încălzesc foarte mult şi se comportă exact ca o gumă. Compusul respectiv devine elastic, moale şi se întinde. Evident, spaţiile de frânare sunt mai mari, iar precizia maşinii nu mai e aceeaşi. Dacă ar fi să luăm ca exemplu doar virajele, e clar că anvelopa se va deforma mai mult, precizia/direcţia devenind cu totul alta. Și nu, dacă suntem în luna Februarie și avem afară 10 grade, nu înseamnă că trebuie să vă schimbați cauciucurile. Trebuie doar să aveți grijă la faptul că distanța de frânare a mașinii nu va mai fi cea cu care v-ați invățat cu câteva zile în urmă, când erau -10 grade.
Ce ar trebui să reţinem la final?
– În primul rând să fim conştienţi că trebuie să folosim anvelope dedicate în funcţie de anotimp;
– Orice anvelopă, fie că e de vară sau iarnă, trebuie să-şi păstreze flexibilitatea. Cea de iarnă la temperaturi scăzute, cea de vară la temperaturi ridicate;
– Orice anvelopă nu va avea aceeaşi aderență în primele sute de metri de rulare, la fel cum o va face după câţiva kilometri, când ajunge la temperatura medie de funcţionare;
– Verificaţi-vă cât se poate de des presiunea în anvelope: dacă o roată nu atinge solul aşa cum trebuie, controlul maşinii nu mai este acelaşi;
– Ştiţi că o anvelopă performantă poate evacua în rulare chiar şi 220 litri de apă pe minut? Încă o dată, atenţie la folosirea anvelopelor în anotimpurile pentru care nu sunt dedicate;
– Atenţie pe ce fel de drum circulaţi: dacă v-ați blocat undeva și dacă sunteţi pe un drum cu noroi, este indicat să acceleraţi pentru a învârti roțile, astfel încât acestea să arunce noroiul intrat în canalele anvelopelor. Exact invers se face in cazul zăpezii;
– Maşina nu alunecă pe zăpadă şi gheaţă, sau nu aşa cum v-aţi aştepta: maşina alunecă pe stratul de apă interpus între cauciuc şi stratul de gheaţă sau zăpadă;
– Există studii care arată că, în cinci ani, schimbarea anvelopelor în fiecare sezon este mai ieftină decât cumpărarea unui set în fiecare an;
– Până la urmă, ceea ce ar trebui să ne intereseze nu e cât de mult putem “purta” o anvelopă, ci cum poate şi trebuie să frâneze una, astfel încânt să nu riscăm să ne pierdem viaţa sau să accidentăm pe altcineva.
Surse: 1, 2, 3, 4
Credit Foto
N-am mai intalnit articol atat de detaliat ca al tau despre anvelope, anumite lucruri nu le cunosteam, multumesc din suflet ca ni le-ai impartasit! O zi frumoasa.